
 1 

Who's the anti-Semite now?*    

 
A Pole and a Jew write an article about the mishandling of the restituted Jewish 

property. They are being gagged by their German publisher.   

 

The journalists of the Polish edition of the American monthly "Forbes" pressured by their 

German publisher apologized to the president of the Union of Jewish Religious Communities in 

Poland and to the Chief Rabbi of Poland for... writing the truth. To make things even more 

interesting – the co-author of this article is an Israeli investigative journalist, and the 

trustworthiness of the gathered materials has been confirmed by American journalists.  

The article has been reprinted in renowned magazines in the US and in Israel, but the 

headquarters of Axel Springer in Berlin considered it to be an unacceptable act of anti-Semitism, 

and the head of the international division of this consortium conducted interrogations with the 

journalists in Warsaw. This humiliating questioning lasted for three months. 

 

If you're going to intervene, do it in Berlin.  

 

According to the article published in the August issue of "Forbes", in the years 1997-2009 there 

were numerous cases of mismanagement of the property reclaimed by the Polish Jewish 

communities. Some of the properties were later sold below their market value (for example  

the neo-classical hospital in Siedlce or the synagogue in Lubraniec). This was done even with 

cemeteries!  

 Wojciech Surmacz assures that the informations he gathered along with Nissan Tzur are 

reliable and that they have been verified many times. It's possible to find informations 

regarding the Property Commission, which handles the restitution of the property taken away  

from the Churches in Poland by the communists, but there are practically no informations 

available about the restituted Jewish property. Only after a strenuous investigation which took 

several months the journalists of "Forbes" established that in the restitution process about 500 

properties were given back, and that in addition the Polish state has granted to Jewish 

communities 82 million PLN as compensation for the properties which could not be returned.  

  

The main negative characters of the article – Monika Krawczyk – the CEO of the Foundation for 

the Preservation of Jewish Heritage (FOD�), Piotr Kadl�ik – president of the Union of Jewish 

Religious Communities in Poland  (ZGW�) and Michael Schudrich – the Chief Rabbi of Poland –

intervened immediately after the article came out. Not in Warsaw, but directly in Berlin, at the 

headquarters of the Axel Springer consortium, which owns the license for publishing "Forbes" 

in Poland.  

 

                                                
* Legutko Piotr, "I kto tu jest antysemit�?", published in the "Go�� Niedzielny" weekly on February 9th, 2014, 
trans.:  
M. Szyma�ska.   



 2 

 

This historical mikvah is not a historical monument! 

 

Actually, they formulated just one accusation, but it was the most serious one: of anti-

Semitism. The negative characters described in the article written by Surmacz and Tzur told  

[the management of Axel Springer – M.S.] that they should put an end to the anti-Semitic 

attacks published in the Polish edition of "Forbes".  They brought up the so called second 

"corporate principle" of the Axel Springer publishing house, which states: "To promote the 

reconciliation of Jews and Germans and support the vital rights of the State of Israel". Piotr 

Kadl�ik in his letter went even further: – he compared the "Forbes" publication to the attack 

of the Arab states on Israel during Yom Kippur and to the liquidation of the Warsaw Ghetto by 

the Nazis.  

 The German headquarters of the consortium immediately ordered that an investigation 

should be carried out regarding the preparation process of the "Kaddish for a million bucks" 

article. Despite the fact that the investigation carried out by a renowned law firm confirmed 

that the informations presented by the journalists are reliable, they were ordered to publish  

a correction as well as an apology. Since the editor in chief Kazimierz Krupa refused to do that 

and stood firmly behind his journalists, interrogations which lasted for many hours were 

conducted. Their aim was to break the journalists' resistance. – I actually supported their 

demand that we should quickly publish their correction, since in its original version it was 

humiliating for its authors, not for us – says W. Surmacz. – For example, in my text I wrote 

that [the Jewish Religious Community in Warsaw – M.S.] rented a historical mikvah in 

Piaseczno to the son of Piotr Kadl�ik. And they wrote in their correction, that this is not true, 

since... this mikvah is not a historical monument. To make things even funnier, on their own 

website they claim that this mikvah is in fact a historical monument. Unfortunately, this 

passage was crossed out from the final version of the correction – the journalist tells "Forbes".  

 

We apologize for the truth 

 

Ralph Büchi, the head of the international division of Axel Springer, assumed from the very 

beginning that the protagonists of the article are the ones who are right, and he apologized for 

everything right away. When he wasn't able to force the editorial office of the Polish "Forbes" 

to do the same, even stronger pressure was exerted on him. An official statement demanding  

a condemnation of the "Forbes" publication was issued by Ronald Lauder, the president of the 

World Jewish Congress. Moreover, Abraham Foxmann from the well-known Anti-Defamation 

League, which tracks down all the acts of hatred and prejudice against Jews, called on Mathias 

Döpfner, the chairman of the Axel Springer consortium, to defend the good name of Rabbi 

Michael Schudrich.  

 No wonder that the American "Forbes" decided to carry out its own investigation 

regarding this case. They demanded detailed explanations from the Polish editorial office.  

– We sent them all the materials and they wrote us back that... they congratulate us on a well-



 3 

done job – says W. Surmacz. In spite of this the German headquarters forbade the Polish 

editorial office of "Forbes" from publishing any further texts regarding the restitution of Jewish 

property, and Ralph Büchi finally achieved his goal – a correction which took up an entire page 

along with an apology was published (as the author of the 'Kaddish....' article emphasizes:  

"I refused to sign it"). They were also prohibited from writing their answer to any of the 16 

paragraphs of the correction, although according to Polish press law every editiorial office has 

the right to do that.   

 

Together against evil  

 

The Association of Polish Journalists decided that the authors of the "Kaddish for a million 

bucks" article will receive the "Watergate" award for the best investigative piece of the year 

2013. And what about Ralph Büchi? He received the "Hyena of the Year 2013" anti-award for 

"an unacceptable interference of the publisher into the autonomous actions of the editorial 

office and of the journalists; his actions led to the creation of self-censorship mechanisms".  

– While writing this text I found out that I am the most anti-Semitic Jewish journalist in the 

world – joked Nissan Tzur when he received this prestigious award. Both journalists didn't hide 

how content they were, since until now their text has been appreciated only outside of Poland. 

The whole "Kaddish..." article has been reprinted in Hebrew in "Forbes Israel", in the American 

"Jewish Journal" and in the German "Die Welt". In Poland the only one who wholeheartedly 

supported the authors was... Severyn Ashkenazy, the president of the Beit Foundation (linked 

to Progressive Judaism). Ashkenazy has been trying to draw attention to the problem of the 

selling out of Jewish property for many years. "Although we are not responsible for the souls of 

other Jews, we should warn each other and try to prevent each other from committing evil; we 

should oppose the injustice which is being done both to us and to the strangers among us. 

Therefore we praise 'Forbes', since it's helping us do that" – we can read in the statement 

issued by the Beit Foundation.  

 – If my text really had been untrue and anti-Semitic, I would have been condemned by  

Jews all over the world. But that's not the case. I have friends among them, they helped me 

work on this text. They tell me how unhappy they are with what is happening with their 

cemeteries or synagogues. I've gathered an enormous amount of materials regarding the 

mishandling of the restituted Jewish property. Will a book be written based on those materials? 

One publisher is already interested in it. In fact, this publisher is from Israel – Wojciech 

Surmacz finishes his story.   


